Mitt liv i Luleå!

"Never give up"

Näthat

Kategori: Allmänt

Jag har inte följt debatten om näthat så jättemycket men jag har snappat upp lite här och där. Jag har efter att denna debatt startat börjat reagera på hur vi beter oss mot varandra på internet. Jag följer en del bloggar och brukar gå in på några av de större bloggarna ibland, som t ex Blondinbella. Jag brukar ofta kolla kommentarsfältet och slås av hur otrevlig vi är. Hur vi letar fel. För någon vecka lade hon ut en bild där hon var osminkad och hennes acne syndes och snabbt var det dem som skrev kommentarer om hur ful och äcklig hon var och liknande. Jag blir så arg. Vem har rätt att dömma någon på det viset? Acne är inget man väljer utan det är tyvärr något man får leva med. Jag själv lider av acne i perioder, främst när jag stressar eller äter dålig mat och jag mår dåligt av det då. Det känns som att den finne man råkat få på hakan lyser mer än ett stoppljus. Jag känner mig smutsig. Skulle jag då få en sådan kommentar skulle det ta väldigt hårt.
 
Problemet med internet är att det är så lätt att uttrycka sina åsikter anonymt. Jag kan klicka mig in på en blogg och vräker ur mig skit. Skulle jag göra det "face to face" med denna människa? Antagigen inte. Antagligen sitter det små osäkra människor bakom dessa dataskärmar och mår dåligt själv och för att kompensera detta är de elak mot någon annan. 
 
Fy för näthat!
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: