Mitt liv i Luleå!

"Never give up"

Tenta-P

Kategori: Allmänt

Det gick ju väldigt bra det här med mitt bloggande, eller inte. Tänkte göra ett nytt försök då jag såg att jag faktiskt har några läsare kvar.

Just nu har vi tentaperiod och vi pluggar för fullt. Det är tredje helgen i rad nu som vi sitter på skolan. Börjar längta efter mitt vanliga liv nu. Börjar bli rätt less på att sitta på skolan från tidig morgon till sen kväll, men förhoppningsvis ger det väl resultat i slutändan. Just nu håller vi på med Nationalekonomi och jag tycker det är så svårt, och tråkigt. Det är så omständigt. Har gjort två tentor den här veckan och har en tenta till veckan. Tentorna i veckan var en omtenta och en ordinarie tenta. Missade på Mikroteorin med 3 poäng så det var så surt, men jag håller tummar och tår för att det gick vägen den här gången i alla fall, om inte så har jag lärt mig lite mer i alla fall. Till veckan är det en till ordinarie tenta och den i Makroteori. Jag tycker verkligen det är jättesvårt och invecklat och jag känner att jag inte kommer klara den, men jag ska göra mitt bästa. 

LTU har det upplägget att man läser två kurser parallellt på halvfart vilket innebär att man varje läsperiod (om man läser 7,5p-kurser) har två tentor. Det finns både för- och nackdelar med detta tycker jag. Fördelen är väl att man har dubbel så lång tid på sig att lära in ämnet. Ämnen som är svårare kan ta ett tag innan man förstår och då är det en fördel att man har några veckor extra på sig. Den stora nackdelen är väl den att man allt som oftast har två tentor samtidigt och det blir jättesvårt att lägga upp planeringen för hur man skall plugga då. Som nu, hade en tenta i måndags och en igår fredag och en på onsdag. Makroteorin som vi har på onsdag har blivit lidande av detta då jag har haft fullt upp att prioritera de andra två tentorna. Hade nog varit enklare om de inte lagt omtentaperioderna i samband med de ordinarie tentorna. I morse när jag öppnade Makroteoriboken kände jag medt "Jahopp, och vad handlar det här om då...?", men det har välklarnat lite under dagen men jag känner ändå att jag ligger efter en del. 

Nu ska jag ta tag i det sista och lösa klart de gamla tentorna så att jag får gå hem och sova någon gång. 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: