Mitt liv i Luleå!

"Never give up"

Särskrivningar

Kategori: Allmänt

 Jag läser en hel del bloggar och är inne på Facebook och Instagram dagligen och det är deprimerande att se hur svårt vissa har det med stavning, med särskrivningar främst. 
Jag säger inte att jag är hundraprocentig och har full koll, men jag försöker tänka på hur jag skriver och stavar. Givetvis kan det smyga sig in några stavfel och särskrivningar här och där, men jag tycker nog att jag i de flesta fall har rätt bra koll på det. 
 
Läser man uppdateringar på Facebook så finns det sorgligt nog de som lyckas få in särskrivningar på de flesta av meningens ord. Vad hände på svenskalektionerna lixom? En mening får ju en helt annan betydelse när ordern är särskrivna. 
 
Exempel på särskrivningar:
Skum tomte
Paj älskare
Kyckling lever
Rök fritt
Sjuk sköterska
Vidare utbildning
Sjuk gymnast
Kassa personal
Som ni ser får ju ordet en helt annan innebörd när det är särskrivet.
 
Roliga särskrivningar på skyltar:
(Bilder lånade från Google)
 

 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: